Dobové výtky odvál čas (použití ručních svítilen na místě činu a pasivita hlavních postav při vyšetřování případu za ty roky už nepůsobí jako nedostatky, ale součást "kouzla") a zůstalo hutné depresivní krimi a především stavební kámen žánru, který se postupem let dočkal nespočtu více nebo méně přiznaných vykrádaček (stačí, aby se někde řešila série brutálních vražd a byl při tom déšť a/nebo svítilny a automaticky následuje nálepka "wannabe-seven":-)), jednoznačně patřící do základního filmového vzdělání všech, kteří to s kinematografií myslí alespoň trochu vážně.
A současně jeden z filmů s "šokující" pointou, který by byl výtečný i bez ní (ale samozřejmě její přítomnost pozvedá divácký zážitek ještě výš a dává příběhu geniálně mrazivou tečku) a jeden z filmů, který pokračování jednak vůbec nepotřebuje a jednak v tomhle případě ani nedává moc smysl, protože "kouzlo" filmu by bylo dost těžké, ne-li nemožné, zopakovat (jak ukázali všichni jeho následovníci). I když to jsem si donedávna myslel i o pokračování Gladiátora:-). Tak snad bude mít studio i nadále dost rozumu, aby se stran téhle žánrové klasiky nepouštělo do žádných větších akcí.