Pár postřehů k produkci filmu:
Kromě kameramana Cameron krátce po startu produkce "přeobsazoval" i postavu Hickse. Původně ji hrál James Remar a pár záběrů "zezadu" s ním ve filmu zůstalo, zbytek se přetáčel s Biehnem, kterého Cameron samozřejmě povolal díky zkušenosti z placu Terminátora.
James Horner měl na složení a nahrání ost v podstatě 2 týdny, protože Cameron neustále prováděl nějaké změny, oproti původně domluveným 6 týdnům. Jejich komplikovaná spolupráce nakonec vyústila v 10 letou "odmlku", ukončenou až Titanicem.
Gigerovo veřejné "zklamání" z neúčasti na projektu Cameron vyřešil slavným dopisem, ve kterém se vyznává z obdivu k jeho dílu a přiznává, že jeho práce byl primární impuls, proč se o frančízu začal zajímat, nicméně jako autorský tvůrce chtěl do projektu přinést vlastní vizi a tvůrčí invenci.
Cameron napsal slavný draft Aliens v přestávce, kdy s produkcí Terminátora musel čekat na Arnieho, který měl závazek u De Laurentiise (dvojka Conana). Draft byl natolik dobrý, že Giller s Hillem souhlasili, že s produkcí Aliens počkají, jak dopadne Terminátor a pokud bude mít úspěch, bude si moct Aliens natočit sám Cameron.
Původně si měl Terminátora zahrát Henriksen, než byl nahrazen Arniem, nakonec si u Camerona robota přece jen zahrál a navíc šlo o kladnou postavu.
Weaver s Reiserem se campu neúčastnili zcela záměrně, Cameron tím chtěl "odcizit" oba herce a tím pádem i postavy, zbytku komanda, které si přípravkou prošlo společně a Weaver s Reiserem se tak stali "cizáci", což se pak skvěle projevilo i na plátně. Podobný "trik" použil o dekádu později i Spielberg v Ryanovi (Damon také netrénoval v campu s ostatními).
No a nemůže chybět proslulá historka Goldstein, kterak na casting dorazila s vysokými podpatky, makeupem a vlasy do poloviny zad, majíc za to, že film bude pojednávat o ilegálních přistěhovalcích v UK. Později uvedla, že Aliena samozřejmě znala, ale bylo to dlouho po premiéře jedničky a o připravovaném filmu vlastně nic nevěděla, protože v té době neměla agenta. Cameron následně na historku geniálně odkázal přímo ve scénáři.
Takto by se dalo pokračovat ještě dlouho, pro zájemce o pozadí natáčení doporučuji pořídit si knihu The Making of Aliens od J.W. Rinzlera (vyšla před měsícem), která produkci filmu rozebírá od A do Z, a k tomu samozřejmě i The Making of Alien od stejného autora k jedničce (vyšla loni).
&
Ale vždyť trojka a čtyřka se vůbec nestala:-). To byl jen zlý sen, který měla Ripley ve stázi a ve skutečnosti stále s Newt, Hicksem a polovinou Bishopa pluje vesmírem v Sulacu:-)
Jinak fakt věčná škoda, že ta připravovaná pětka s Weaver a Biehnem znovu na palubě (ehm) je asi nenávratně ztracena. Zvláště, když nyní má frančízu ve svých prackách Disney. A místo ní (ať už by dopadla jakkoliv) jsme dostali Covenanta, ach jo. Nevím, jak daleko byly s preprodukcí, ale pokud měli hotový scénář, tak bych si přál, aby jej vydali alespoň knižně.
&
A nakonec to skončilo tak, že Cameron na férovku vyrazil kameramana a asistenta režie, kteří mu prý stále kecali do toho, jak by měla být scéna nasvícena/natočena. Věřím tomu, že kdyby mohl, tak vymění celý štáb komplet, protože ty historky o tom, jak to na place ne/fungovalo (přestávky na čaj, odchody z placu, nošení triček s narážkami na Camerona atd.) jsou dnes už legendární.
V podstatě je zázrak, že z takových problémových produkcí (Aliens, The Abyss, Titanic) nakonec vzešly tak fantastické filmy, na kterých ty zákulisní komplikace nejsou vůbec znát. Mnoha jiným režisérům by se ty filmy za takových podmínek rozpadly pod rukama. Cameron je prostě jiná liga:-)
&
Scott, myslím, přímo v tom úvodníku na dvd / bd zmiňuje, že pro něj je režisérskou verzí (ve smyslu jeho záměru a vize, jak měl film vypadat) ta, která se dostala do kin a je s ní stále spokojen. Přičemž "režisérská verze" na dvd / bd je spíše takový bonus a šance, jak film přiblížit novému publiku (proto to zkrácení některých scén pro zrychlení tempa snímku) a pro stávající fanoušky přidat pár scén navíc (scéna s Dallasem* atd.).
Na rozdíl od Camerona, který preferuje special edition z 1991 a kinoverzi zkrátil jen proto, že byla pro kina příliš dlouhá (a druhotně, aby taktéž zrychlil tempo snímku). A není divu, když special edition řeší / vysvětluje dvě relativně důležité části zápletky (motivaci Ripley vůči Newt a příčinu zamoření Hadley´s Hope).
U trojky režisérský sestřih netvořil Fincher (ta frustrace z placu musela být asi fakt obrovská, když i po 10 nebo 15 letech se k filmu odmítá jakkoliv vracet), ale kdo ví kdo (Hill s Gilerem a Carrollem?) "podle poznámek režiséra / lidí ze štábu, kteří vzpomínali, jak to tehdy Fincher plánoval". Tudíž, kdyby se stal zázrak a Fincher by se k filmu skutečně vrátil (#releasereallyfinchercut:--)), tak dost možná vypadá ještě jinak, než "režisérská verze" na dvd / bd.
U čtyřky je to, tuším, podobné jako u Scotta. Jeunet byl spokojený s kinoverzí, ale využil šance se k filmu vrátit a opětovně si s ním "pohrát". Takže opět takový bonus / alternativa k původní verzi.
*Která - pokud by se považovala za kánon - v podstatě v jednom konkrétním (ale dost podstatném) ohledu popírá Cameronovu dvojku nehledě na verzi (kino/special edition).