sobota 13. srpna 2022

Elvis 7/10

Luhrmann se rozhodl nenatočit obyčejný a tradiční biopic v podobě generické rekapitulace nejvýznamnějších životních okamžiků Elvise, ale - i díky retrospektivní interpretaci titulní postavy skrze jeho (zlotřilého) manažera jako nespolehlivého (protože vypočítavého a zištného) vypravěče - v podstatě pohádku, nebo idealizovaný pomník, který (nikoliv poprvé a jistě zdaleka ne naposledy) Elvise cementuje v tradiční škatulce "the man, the myth, the legend", což s sebou přináší několik pozitiv a pár negativ.

Mezi klady se rozhodně počítá výrazně stylizovaná audiovizuální stránka a tempo, které je, zejména v první půli, spolu se střihovou skladbou skoro až neuvěřitelné. Rozdělení obrazu, přechody mezi jednotlivými záběry, uvozující titulky v obraze, skloubení zpívané písně s dějem, který se právě odehrává jinde (dost často v návaznosti na verše dané písně), kamerové úhly a pochopitelně samotná mistrova hudba, která je skvěle zremixována (pokud se nepletu, tak - vyjma archivních scén Elvisova vystoupení na úplném konci - není ve filmu ani jedna píseň v původní podobě) tak, aby zachovala "ducha" originálu a přitom zněla moderně (a to Elvis není úplně můj "šálek kávy":-)). To vše je provedeno skvěle (během filmu jsem si říkal, zda se Luhrmannovi podaří udržet podobnou laťku až do konce a naštěstí ano). Butler se sice předloze úplně nepodobá, ale masky, kostýmy, naučená gesta a smíchaný Elvisův hlas při zpěvu odvádějí dobrou práci a neměl jsem problém mu "Krále rock 'n' rollu" uvěřit. Hanks, utopený v latexu a vycpávkách, podává taktéž slušný výkon, nicméně scénář jej v mnoha momentech tlačí až na hranu parodie.

Čímž se dostáváme k záporům filmu. Hanks je zde v průběhu děje vykreslen téměř jako záporák v bondovce, nebo zlá královna ve Snow White (nebo jako takový P.T. Barnum tehdejšího hudebního průmyslu:-)), zatímco Elvis jako zmíněná Snow White (naivní, oddaný pouze hudbě, ve vleku okolností a okolí, neschopný vlastního rozhodnutí, atd.). O jejich vzájemném vztahu se divák nic moc nedozví nad rámec výchozích škatulek (extra talentovaný umělec vs tvrdý kapitalista a oportunista, který právě ulovil svého "jednorožce"), Elvisova psychologie a vztah s manželkou jsou pouze lehce načrtnuty, nemalé skoky v čase během filmu nemají na Butlerovu vizáž žádný dopad (takže častokrát trvá určitou chvíli, než člověk pochopí, že "teď už někde jinde jsme, je to jiná vesnice") a relativně krušný závěr jeho života (uvadající fyzická kondice, drogová závislost) je pro jistotu pouze lehce naznačen a nahrazen archivními záběry skutečného Elvise. Pomník prostě musí zůstat neponičen.

Přes výše uvedené ale celkově panuje spokojenost. Luhrmann se po dlouhé pauze vrátil ve velkém stylu a nezbývá než doufat, že na jeho příští filmový počin nebudou diváci čekat podobně dlouho.

Wonka

Nevím, no. Trailer asi má všechno, co by měl trailer na podobnou žánrovku mít, ale působí na mě strašně strojeně/škrobeně a celkově bez něja...