úterý 30. srpna 2022

Nope 7/10

Po studené sprše v podobě Us, které se Peeleovi rozpadlo pod rukama, jsem vůči novému počinu hollywoodského wonder boye (kteroužto nálepku si vysloužil povedenou prvotinou Get Out víceméně oprávněně) přistupoval značně rezervovaně a předem čekal další sociálně-kritickou agitku, zabalenou do divácky vděčné žánrovky, v tomto případě sci-fi. Načež jsem trochu s překvapením zjistil, že jde o prozatím "nejryzejší" mainstream, který dosud Peele divákům stihl dodat a možná právě proto mi jeho variace na CE3K a E.T. padla do noty.   

Nápad s mimozemským "zvířetem" (možná inteligentním a možná taky ne) a nikoliv typicky hodným nebo zlým mimozemšťanem s jasným (přátelským či nepřátelským) záměrem vůči lidem, asi nikoho, kdo odkoukal pár epizod kteréhokoliv televizního Star Treku, příliš nešokuje, ale na poli filmových (a ještě k tomu vysokorozpočtových) sci-fi jde docela o raritní záležitost a jsem rád, že se Peele neuchýlil právě k onomu provařenému klišé, když se řekne "kontakt lidí s mimozemšťany". Jen je trochu škoda, že i samotný fakt, že ve filmu půjde o návštěvníky z jiných světů, si Peele nenechal až do kina a propálil jej předem v traileru. Dodatečnému budování tajemství v úvodu filmu by to jen prospělo.

Nějaké ty druhé (případně třetí:-)) plány, v podobě obligátních mrazivých společenských podtónů, se najdou i zde, ale tentokráte ve značně umírněném množství a zakomponovány v příběhu takovým způsobem, že nevšímavý divák je úplně mine a kdo je ochotný hledat, ten také najde (takže win win scenario:-)), viz pro některé nadbytečný incident s opicí, a.k.a. exploatace a profitování ze zvířat, nebo honba médií za senzací i kdyby to mělo autora stát život, jak názorně předvede Wincottova postava (btw, bylo fajn, ho po letech opět v něčem vidět), v obou případech analogie k chování hlavních postav směrem k mimozemšťanovi, přičemž důraz je tady kladen skutečně na příběh a Peeleovo hraní si s žánrem (a to nejen z ranku sci-fi), vyplývající s rozvíjení prvotního nápadu.

Co ovšem, alespoň v mých očích, film posouvá notný kus nahoru je neskutečně vyšperkovaná Hoytemova kamera, která si s každou, byť i tou nejvíce banální a triviální, scénou dokáže doslova vyhrát. Přeostřování v rámci záběru, nezvyklé úhly kamery, pomalé kamerové jízdy, nebo naopak dlouho statická kamera, tvůrčí záměr, co v těch správných momentech ukázat a co naopak ponechat před očima diváků skryto, atd. to vše - spolu s povedeným OST - skvěle pomáhá budovat atmosféru, zpočátku, tajemna a napětí a následně strachu a boje o přežití. Celkově Get Out sice překonán nebyl, ale reparát po slabém Us se Peeleovi složit imho podařilo.

Wonka

Nevím, no. Trailer asi má všechno, co by měl trailer na podobnou žánrovku mít, ale působí na mě strašně strojeně/škrobeně a celkově bez něja...