pátek 4. listopadu 2022

Medieval 4/10

Uff, mám to za sebou a to je asi to nejpozitivnější, co o filmu po jeho zhlédnutí mohu napsat. Už ta úvodní premisa "natočíme film o Janu Žižkovi a hádejte co, bude to úplně o něčem jiném, než si divák, průměrně znalý historie, představí pod filmem o Janu Žižkovi" byla, nejen na papíře, hodně mimo, ale tak mohlo to dopadnout alespoň jako fajn pseudohistorické akční béčko s eRkovým ratingem s nějakým ultra generickým názvem, no třeba Medieval (oh, wait:-)), které na jeden večer dokáže fanoušky uvedeného žánru zabavit. Bohužel, výsledkem je mizerné pseudohistorické akční béčko s eRkovým ratingem, kterým se fanoušek, natož obyčejný divák, pronudí od začátku až do konce a pár minut po závěrečných titulcích si už ani nepamatuje o čem to vlastně bylo, nicméně je rád, že filmové utrpení v jeho případě skončilo.

Kde začít a při tom neplakat? Po zhlédnutí filmu si člověk říká, jak je možné, že po těch nevím-kolika-ale-údajně-mnoha verzích scénáře je tohle skutečně to nejlepší, s čím dokážou tvůrci přijít a tím pádem jak moc příšerné asi musely být všechny předchozí, nakonec nerealizované, verze. Úvodní titulek, naznačující, že se film inspiroval skutečným životním příběhem Jana Žižky, považuji za, mírně řečeno, zavádějící. O titulní postavě se v průběhu filmu neznalý divák (tudíž všichni mimo domácí kotlinu) nedozví vůbec nic, z čeho by pochopil, jak se z něj stal "jeden z největších vojevůdců a vojenských stratégů všech dob", natož jak a proč v jeho případě došlo k charakterovému přerodu z lapky a žoldáka, kterému záleží jen na tom, aby získal lup/dostal zaplaceno, k osobě bojující za spravedlnost a práva obyčejného lidu, která přijala učení Jana Husa a nepoznala na bitevním poli porážku (a která vstoupila do dějin právě tímto). Kdyby se hlavní hrdina jmenoval Honza z Horní Dolní, vyšlo by to úplně na stejno.

Dále tady máme geniální MacGuffin v podobě jedné z postav a jejího únosu, ztráty, opětovného získání, další ztráty, následného získání a tak stále dokola, to vše během pobíhání v lese sem a tam na ploše prakticky celého filmu, s občasnými prostřihy na GoT like konspirační pikle v temných komnatách. I ten úvodní heist je proveden naprosto nezajímavě a zkratkovitě. Následné sbližování hrdiny se zmíněnou postavou v průběhu děje moc nefunguje, protože Foster hraje na autopilota a podává svou postavu jako emocionálního robota (ve scéně, kdy znenadání zařve na své spolubojovníky něco o tom, že je to rozkaz, mě doslova vytrhnul z letargie:-)) a vůbec není jasné, proč k němu Lowe začne chovat nějaké sympatie, natož v něm nacházet jakési zalíbení. Tedy kromě toho, že to tak scénář vyžaduje. Rodenův Václav IV. je zde vykreslen jako pasivní a odevzdaný zoufalec ve shodě s dogmatickými historickými prameny (přestože existují dobové zmínky o opaku), až si člověk pomalu říká, proč by tahle tragická postavička vlastně měla být korunována císařem v Římě. Korunu (ehm:-)) všemu pak dává celá pointa filmu (smrt Lowe a závěrečný titulek o smrti Václava IV.), která ve vší nahotě ukazuje, jak zbytečný a prázdný celý děj filmu byl - MacGuffin je odklizen z cesty ("holka je mrtvá, Dejve":-)), jaký to mělo nebo nemělo dopad na korunovaci Václava IV. se nedozvíme, zda byl vlastně korunován papežem taky ne (nebyl, ovšem z podstatně jiných důvodů, než-li kvůli nepodpoře ze strany nějakého Rožmberka) a Foster tak jak do příběhu vstupuje, tak z něj po dvou hodinách také vystupuje.

No, a pak je zde ještě realizační stránka věci. Předně, kde se proboha utopil ten šílený rozpočet (kromě výplaty hvězdám typu Caine a Foster) a s nadsázkou řečeno, jak to, že se příslušné orgány ještě nezabývají možným podezřením na vytunelování celého projektu neznámým pachatelem:-)? Pár záběrů na digitální středověkou Prahu, pár záběrů hradů z dronu, davové scény čítající odhadem tak 30 lidí celkem, jedna vozová hradba (na víc asi nezbyly prachy:-)), jedna jeskyně, jeden lom, jeden digitální (velmi levně působící) lev a v podstatě celý film odehrávající se převážně na jedné a té samé lokaci.

Z herců z toho vychází nejlépe asi Lowe jako představitelka hlavní ženské role, která se upřímně snaží něco hrát, jenže nemá moc co a pak herecký matador Møller, který jediný pochopil v čemže to vlastně účinkuje a svého záporáka přehrává ostošest. Hlavní devíza filmu Foster se celý film tváří jako "na mně se nedívejte, já tady jen pracuju" a nevěřil jsem mu naprosto nic. V případě Cainea mi bylo až líto, v jakém filmu se to vlastně ocitnul, protože má naprosto minimální prostor a jeho roli by mohl hrát kdokoliv jiný a výsledný dojem by se nezměnil. Jen s tím rozdílem, že prachy, které za roli inkasoval, se mohly na place nebo v postprodukci investovat do něčeho smysluplnějšího (třeba do ne tak okatě digitálního lva - proč ve filmu ta scéna vůbec je (kromě toho, že Václav IV. lvy skutečně choval), když cgi živých zvířat stojí velké prachy a vypadá to stejně totálně uměle?).

Nebyl by to film o Janu Žižkovi, kdyby v něm nebyla nějaká ta akce. Akce je sice docela dost, ale je mizerně nasnímána a ještě hůře (nepřehledně) sestříhána. Nechybějí sice detaily na "šťavnaté" gore efekty po vzoru nedostižného vzoru Braveheart, ale to je tak vše, čím se tvůrci filmu mohou s Gibsonovým mistrovským kusem, alespoň vzdáleně, srovnávat. Aneb když nevíš co by, natoč to ve tmě/mlze/kouři/dešti, atd., pochopitelně shaky cam stylem a dodělej to bleskurychlým střihem, který divákovo povědomí o tom, kdo, co, jak a proč redukuje na naprosté minimum. Plus to prostřídat nějakým slow-mo taky není nikdy na škodu. Uvedenou univerzální kombinací filmařských postupů u filmů s nízkým rozpočtem se přece podaří zachránit kdeco, ne? No, v jistých (výjimečných) případech ano, ale ono i to "zachraňování" se musí umět. Když ne, dopadne to jako zde. Blbě. Hodně. 

Jediný, kdo se z tvůrčího týmu tady o něco pokouší a není to úplně špatné, je autor OST a sem tam dojde na nějaký slušný kamerový záběr (přelety dronem v to nepočítám). Všechno ostatní je velký, špatný. Pocitově měl film tak 4 hodiny a nuda o sobě dávala, během sledování filmu, vědět až nepříjemně často. Přitom posledních pár vteřin filmu jasně ukazuje, jak moc skvělý film to mohl být a jak moc mizerný film to ve skutečnosti je (s ohledem na vše, co oněm několika vteřinám předcházelo). Velká škoda. 

Wonka

Nevím, no. Trailer asi má všechno, co by měl trailer na podobnou žánrovku mít, ale působí na mě strašně strojeně/škrobeně a celkově bez něja...